La formulación de políticas públicas 'constitucionales' en el contexto: la experiencia peruana

AutorOscar Sumar Albujar - Thalía Lily Zúñiga Medina
CargoUniversidad Científica del Sur - PUCP
Páginas365-383
365
Revista Facultad de Jurisprudencia RFJ No.9 Junio 2021
Sumar, O; Zuñiga, T. “Constitutional” public policy making in context
“Constitutional” public policy making in context:
the peruvian experience
La formulación de políticas públicas “constitucionales”
en el contexto: la experiencia peruana
Oscar Sumar Albujar
Universidad Científica del Sur
City: Lima
Country: Perú
Thalía Lily Zúñiga Medina
Pontificia Universidad Católica del Perú
City: Lima
Country: Perú
Original article (research)
RFJ, No. 9, 2021, pp. 365-383, ISSN 2588-0837
ABSTRACT: In this article the authors will identify how
the reform of the “new” Peruvian Constitution policy was
implemented, with particular emphasis on the influence of
the Constitutional Court of Peru. At last, using the theory of
public choice, we will present three cases that allow them
to conclude that the Peruvian Constitution does not reflect
a particular ideology but rather a mix of values that can be
opportunistically used by interest groups. The first example
deals with the regulation of the education, health and social
security sectors. In this case, the authors conclude that the
regulation is mercantilist. The second example deals with
the “stabilization acts” for foreign investment contracts. In
practice, this provision was used to concede a legal monopoly
to Telefonica, a telecommunications company. Finally, our third
case refers to the treatment of natural resources. In accordance
to the Constitution, natural resources are property of the State,
not the owner of the land. This anti-market provision has
caused economic losses and social conflicts.
DOI 10.26807/rfj.vi9.345
366
Revista Facultad de Jurisprudencia RFJ No.9 Junio 2021
Sumar, O; Zuñiga, T. “Constitutional” public policy making in context
KEYWORDS: Public policy making, public choice, institutional
framework, interest groups.
RESUMEN: En este artículo los autores identificarán cómo se
implementó la reforma de la “nueva” política de la Constitución
peruana, con especial énfasis en la influencia del Tribunal
Constitucional del Perú. Por último, utilizando la teoría de la
elección pública, presentaremos tres casos que les permiten
concluir que la Constitución peruana no refleja una ideología
particular, sino más bien una mezcla de valores que puede ser
utilizada de manera oportunista por los grupos de interés. El
primer ejemplo se refiere a la regulación de los sectores de
la educación, la salud y la seguridad social. En este caso, los
autores concluyen que la regulación es mercantilista. El segundo
ejemplo trata de las “leyes de estabilización” de los contratos de
inversión extranjera. En la práctica, esta disposición se utilizó
para conceder un monopolio legal a Telefónica, una empresa de
telecomunicaciones. Por último, nuestro tercer caso se refiere
al tratamiento de los recursos naturales. De acuerdo con la
Constitución, los recursos naturales son propiedad del Estado,
no del propietario de la tierra. Esta disposición anti-mercado ha
causado pérdidas económicas y conflictos sociales.
PALABRAS CLAVE: Elaboración de políticas públicas, elección
pública, marco institucional, grupos de interés.
INTRODUCTION
The idea that the Peruvian Constitution is “neoliberal”
is pervasive within constitutional scholars and, consequently,
among the population. In this article, we have tried to prove
that this is a myth. The Peruvian Constitution is a child of
the Washington Consensus, but the Consensus itself is not
“neoliberal”. Also, constitutional practice, especially in a
country with interventionist tendencies, will ultimately
conspire against any constitutional efforts to institutionalize a
free market economy.

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