Review of the Global Assessment Report on Disaster Risk Reduction: Enabling Child-Centred Agency

AutorAnne Carr
CargoUniversidad del Azuay
Páginas67-79
FORO 67
Review of the Global Assessment
Report on Disaster Risk Reduction:
Enabling Child-Centred Agency
Anne Carr*
ABSTRACT
The Global Assessment Report on the evidence base developed from child-cen-
tred disaster risk reduction projects in the Philippines and El Salvador provides
an overview of institutional and legal frameworks that limit or enable developing
capacity rather than focusing on vulnerability. In many countries, disaster risk
management policy and functions remain focused on a humanitarian and aid driv-
en emergency response agenda, often focusing on the immediate economic loss
of the disaster event and the cost of rehabilitation and repair of major infrastruc-
ture. The evidence demonstrates that when communities including children are
engaged in understanding the causal factors of differentiated vulnerability they
can ensure specic needs are planned for before and protected during emergen-
cies. Emphasising the value of engagement with children is not to expect them
to have all the answers. Rather it reinforces the case for policy-making to include
bottom-up processes to ensure approaches are context specic and take account
of the needs of all community members.
Keywords: child centred participation, disaster risk reduction, community capacity
building.
RESUMEN
El Informe de Evaluación Global sobre la base de evidencia desarrollada a partir
de proyectos de reducción del riesgo de desastres centrados en los niños en Filipi-
nas y El Salvador ofrece una visión general de los marcos institucionales y legales
que limitan o permiten desarrollar la capacidad en lugar de centrarse en la vul-
nerabilidad. En muchos países, las políticas y funciones de gestión del riesgo de
desastres siguen centradas en una agenda de respuesta a emergencias impulsada
por la ayuda humanitaria, a menudo centrada en la pérdida económica inmediata
del desastre y el costo de la rehabilitación y reparación de la infraestructura prin-
cipal. La evidencia demuestra que cuando las comunidades, incluidos los niños,
FORO Revista de Derecho, No. 30,
ISSN฀1390-2466฀•฀UASB-E฀/฀CEN฀•฀Quito,฀2018
* Profesora de la Universidad del Azuay, Cuenca.

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR